Kolme ja puoli vuotta sitten vilkuilin hermostuneesti ympärilleni Turun
Ammattikorkeakoulun Lemminkäisenkadun toimipisteen aulassa. Muutaman elämän
mutkan kautta päädyin opiskelemaan liiketaloutta. Opiskeluaika vierähti
pelottavan nopeasti ohi Kotlerin opuksia, kreditejä ja debitejä ja
yritysmuotoja päntäten. Mukaan jäi maailman mahtavin tyttöporukka, valtavasti
ihania muistoja, ehkäpä muutama tiedonmurunenkin ja ennen kaikkea ehtymätön
into markkinointiin. Kun se järkyttävä totuus iski tajuntaan, että on aika
valmistua, en kovinkaan kauan joutunut miettimään, mistä opinnäytetyöni
kirjoittaisin. Sosiaalinen media on toinen kotini ja sisäinen nettinörttini on
seurannut blogeja ja vlogeja jo vuosikaudet. YouTube on somen lempilapseni.
Rekisteröin kanavani vilmaa vuonna 2006, jolloin paytotheorderofofof:illa oli
kolmiodraama ja LittleLoca käytti punaista huulipunaa. Silloisesta piskuisesta
vloggaajayhteisöstä kehittyi nopeasti uusi massamedia ja elinkeino.
Ensimmäiset videoni latasin YouTubeen vuosien 2007 ja 2008 aikana.
Lyhyitä, hassunhauskoja pätkiä elämän pienistä totuuksista. Meitä oli pieni
kansainvälinen joukko, joka seurasi ja kommentoi toistemme vidoita ja teimme
erilaisia yhteistyövideoita. Pieni lukio-Vilma harjoitteli Phoshopia ja
videoeditointia. Voi niitä nörtteilyaikoja! Sittemmin poistin kaikki videoni ja
päätin, että koko homma on tosi noloa touhua. Hain vielä päätä pahkaa
lääkikseen, vaan enpä tiennyt, että tuo nolo touhu vielä tulisi pitkälti
määrittämään tulevan urani suunnan.
Markkinoinnin opiskelujen myötä aloin seuraamaan rakkaita vlogejani ja
blogejani myös markkinoijan näkökulmasta. Blogimarkkinoinnin puolella alussa
tempoiltiin ja kiemurreltiin ja ala on vieläkin muotoutumassa. Vlogipuolella
Suomessa on vielä aika hiljaista, mutta USA:ssa ja englannissa brand dealeja jo
toteutetaan. Miten blogimarkkinoinnin sääntöjä sovelletaan vlogimaailmassa?
Kuinka onnistuneita kampanjat ovat maailmalla olleet? Mitkä konseptit sopivat
videomaailmaan? Mitä ne vlogit oikeastaan ovat? Miksi 68% internetliikenteestä
tulee olemaan videoiden katselua vuoteen 2017 mennessä? Miksi markkinoijan
kannattaisi näitä asioita miettiä?
Näihin kysymyksiin ajattelin opinnäytetyössäni vastata. Ja koska toinen
lempilapseni on kosmetiikan markkinointi, lähden tietenkin käsittelemään
nimenomaan kauneusvlogeja. Full circle.
Ajattelin välillä vähän avata opparin myötä heränneitä ajatuksia täällä
blogin puolellakin. Googlen hakutulokset hakusanoilla vlogi, videoblogi ja markkinointi
ovat suorastaan säälittävät, joten eiköhän aleta laittamaan sinne vähän täytettä. Nyt
haluaisinkin tietää mikä on teidän YouTube-tarinanne? Seuraatteko te ulkomaisia
tai suomalaisia vlogeja?
♥ Vilma
Itsekin rekisteröidyin Youtubeen vuonna 2006 ja ensimmäisinä kosketuksina siihen maailmaan muistan itsekin LittleLocan ja toisena paljonkin kohua ja spekulaatioita aikaan saaneen lonelygirl15. :) Nykyään itselläni pyörii Shaytards, Katers17 ja satunnaisesti CTFXC. On se jännä miten koukuttavia nuo vlogitkin on... Ja vielä jännempää nähdä, miten moni pystyy Amerikassa nykyään tekemään vloggaamista työnänsä.
VastaaPoistaOpinnäytetyösi aihe kuulostaa siis omaankin korvaani tosi mielenkiintoiselta. Kiinnostais kuulla mitä vlogeja itse seuraat nykyään, sekä kauneuspuolelta että ihan ns. "tavallisia"?
Lonelygirl15, voi niitä aikoja! :D Hyvä kuulla, että aihe kuulostaa siis kiinnostavalta. Aiheesta riittäisi niin paljon sanottavaa ja tutkittavaa! Kauneuspuolen suosikeista kirjoittelinkin aikanaan täällä http://bit.ly/1f84Vc2 . Tilaan varmaan lähemmäs viittäkymmentä vloggaajaa ja kauneuspuolella suosikit vaihtuu välillä, tuokaan lista ihan enää pidä paikkaansa, mutta leighannsays on ehdottomasti suosikkien suosikki. "Tavalliselta" puolelta olen lähes alusta asti seurannut päivittäin Shaytardseja ja CTFxC:tä. Jännä miten vuosien jälkeen sitä onkin niin kiinni toisten ihmisten elämässä! :D Tarkoitus olisi näitäkin vielä enemmän esitellä omassa postauksessaan.
Poista